Recension av Det röda fältet, Mo Yan: Ordrik, färgstark och poetisk släktskröna - LitteraturMagazinet

MO YAN BIBLIOGRAFI RECENSIONER » LITTERATURMAGAZINET
 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Det röda fältet, Mo Yan

Ordrik, färgstark och poetisk släktskröna

Oavsett vilket delar jag i alla fall inte Svenska Akademiens smak för moralkakor bakade på blodindränkt sorghumväxt"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Bok-
presentation:
Det röda fältet
Författar-
presentation:
Mo Yan
Storpocket
Finns i lager, 140 kr
MP3 CD
Finns i lager, 289 kr

Den kinesiska landsbygden, tiden för andra världskriget. Japan har invaderat Kina, men de olika motståndsgrupperingarna är upptagna med att hacka varandra i småbitar istället för att besegra japanerna. Hjärnsubstans flödar ymnigt.

Inträder små öar av lugn och välmående i berättelsen ser farfar snart till att finna en ny oförrätt att hämnas. Och så är allt igång igen.

Det är kraftfulla karaktärer Mo Yan har dragit fram ur landsbygdslegendernas gobeläng. Halvt mänskliga, halvt sagoväsen verkar de större och färgrikare där de står framför den nutida berättarens ögon.

Berättarjaget är den tredje generationen som gett sig av från staden, tillbaka till landsbygden för att söka reda på berättelserna om sin far, farmor och farfar.

Och genom allt susar sorghumväxten som en grekisk kör. Säden är en kommentar, en scen och en medspelare. Ibland ärorik, ibland kall, ibland svallande av kärlek och passioner.

Mo Yan är ordrik och färgstark, ibland rent poetisk. Och utförlig. Skriver han att andra farmor och lilla faster kommer att våldtas och mördas av japanerna nöjer han sig tyvärr inte med det. Några kapitel längre fram kommer en ingående beskrivning av hur detta gått till. Flera sidor lång. Kunde man inte lita till läsarens fantasi och föreställningsförmåga 1987, när boken först kom ut?

Men hur ingående blodets och tarmarnas väg ut ur kropparna än beskrivs, ligger det nästan undantagslöst en distans mellan berättelsens liv och läsaren. Figurerna befinner sig i ett annat rum och en annan tid. Kanske härrör distansen ur skillnader mellan västerländsk och kinesisk kultur. Oavsett varför blir berättaren, även om han inte gör mycket väsen av sig, den som verkar stå läsaren närmast. Som sveper ut med armen över fältet där bönderna ligger slaktade, hundar och fåglar drar i likens slamsor, där meningslösheten och det tomma i hjältarnas hämnder blir tydligt.

Skulle man kunna tro. För meningslöst våld, som föder mer meningslöst våld, skildras ju mestadels för att visa just på dess meningslöshet. Tänk all (europeisk) post-andravärldskriget-fiktion. Men här väntar en överraskning. Våldet i "Det röda fältet" är inte en fond, det är istället en ständigt pågående handling, karaktärernas uttrycksmedel och inre motor.

För även om de omsorgsfulla detaljbeskrivningarna av hur människor flås levande, våldtas och slaktas är långt utöver det tillräckligas gräns, så är det dit vår samtida berättare längtar. Han, som bor i staden och bildligt talat har förvandlats till tamkanin, ser med längtan tillbaka på de lysande, vilda och passionerade skådespel hans släkt uppförde i hembygden. Precis som hybridsorghum som ackompanjerar den nutida berättaren, är han bara en blek och skamfylld kopia av de stolta och fria föregångarna. De är oupplösligt förbundna med landsbygden som utövar en stark lockelse.

Jag finner det mycket svårt att dela den här lockelsen. Berättaren filosoferar kring att ”människoarten degenererar” för att ”vi har det för bekvämt”, vilket kommer att leda till att ”vi utrotar våra bästa egenskaper”.

Men om ”våra bästa egenskaper” bara kan blomstra i blodbad och resulterar i ännu mer utskvätt hjärnsubstans, så delar nog herr Mo och jag inte samma värderingar. Eller så är Mo Yan och berättaren inte alls samma person och Mo Yan vill belysa hur vi nuförtiden längtar tillbaka till något som inte fanns.

Oavsett vilket delar jag i alla fall inte Svenska Akademiens smak för moralkakor bakade på blodindränkt sorghumväxt, inslagna i så ordrika papper.

Se även NIna Fries recensioner av:

Profil: Nina Fries

Mottagen: 5 januari 2013

 
 Relaterade artiklar 

Nina Fries har läst Nobelpristagaren

Mo Yans tre böcker på svenska recenserade

Hösten 2012 fick författaren Mo Yan Nobelpriset. Hittills finns tre av hans böcker översatta till svenska. LitteraturMagazinets Nina Fries (bilden) har läst "Vitlöksballaderna", "Det röda fältet" och "Ximen Nao och hans sju liv" – och hon är skakad av våldet och de detaljarade skildringarna av tortyr och lidande. Men svart humor och de vilda skrönorna väger upp. Alla är fint översatta.

Läs mer ...

recension

"Jag är förvånad över hur explicit negativt Mo Yan ibland formulerar sig"

Den 10 december fick den kinesiska författaren Mo Yan till slut ta emot Nobelpriset i litteratur ur kungens hand. LitteraturMagazinets recensent Nina Fries passar på att recensera författarens storslagna roman ”Ximen Naos sju liv" som är en sagobetonad krönika över Kinas historia, sprängfylld av berättarlust. ”Även om jag saknar kunskap om Kinas censursystem blir jag förvånad över hur explicit negativt Mo Yan ibland formulerar sig. Vissa ämnen, som Mao Zedong eller det nuvarande styret, berörs dock inte av kritiken. Som svensk läsare är det en intressant inblick i hur det är att skriva under censurens rödpenna” skriver hon i sin recension.

Läs mer ...

Nobelpriset i litteratur 2012

Mo Yans böcker sålde slut på några timmar

Plötsligt blev det rusning efter den i Sverige relativt okända kinesiska författaren Mo Yan. Bara några timmar efter att det har tillkännagivits att han tilldelas Nobelpriset i litteratur 2012 började hans böcker att ta slut hos bokhandlarna.

– Vi ska trycka upp nya upplagor nu på en gång, säger förlagsredaktören Lina Rydén-Reynols på bokförlaget Tranan när LitteraturMagazinet får tag på henne på telefon några timmar efter tillkännagivandet av pristagaren.

Läs mer ...

Nobelpriset i litteratur 2012

Lilla förlaget Tranan firar med champagne

Hos bokförlaget Tranan firades det med champagne några timmar efter att Nobelpristagaren i litteratur hade tillkännagivits torsdagen den 11 oktober. Förlaget gav ut Mo Yans bok ”Det röda fältet” redan 1997.

– Det är otroligt roligt att Mo Yan har uppmärksammats med Nobelpriset! Det betyder ju främst att hans författarskap kommer att spridas till en större publik vilket vi välkomnar, säger förlagsredaktören Lina Rydén-Reynols på Tranan.

Läs mer ...

Det röda fältet

Inte bara en bok – även en hyllad film

För de västerländska läsarna är det antagligen "Det röda fältet" som klingar mest bekant vad gäller Nobelpristagaren i litteratur 2012. Antagligen för att "Det röda fältet" inte bara är en bok utan också en kritikerrosad film.

Vissa kritiker i västvärlden jämförde den med Akira Kurosawas filmer och ansåg den vara ett mästerverk utöver det vanliga.

Mo Yans genombrottsbok "Det röda fältet" publicerades första gången på kinesiska 1987 och filmatiserades samma år.

Läs mer ...

Nobelpriset i litteratur 2012

Kinesiska författaren Mo Yan får Nobelpriset i litteratur

Mo Yan blev både "överlycklig och livrädd" när han fick veta att han tilldelas Nobelpriset i litteratur 2012. Det berättade Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund i en intervju med SVT några minuter efter tillkännagivandet av pristagaren klockan 13 den 11 oktober 2012.

Mo Yan är en relativt ung för att vara Nobelpristagare, endast femtiosju år gammal. Enligt motiveringen förenar Mo Yan historia, saga och samtid "med hallucinatorisk skärpa”.

På svenska finns tre av Mo Yans böcker – "Ximen Nao och hans sju liv", "Vitlöksballaderna" och "Det röda fältet".

Läs mer ...

Anmäl textfel

Mo Yan

Vitlöksballaderna

av Mo Yan
Om förändringarna i det kinesiska samhället efter revolutionen berättat genom ett bondeuppror som slås ner våldsamt.
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
MP3 CD, Finns i lager, 289 kr

Ximen Nao och hans sju liv

av Mo Yan
Om Kinas histora genom ögonen på en rik godsägare som i femtio års tid återföds som en rad olika djur.
Inbunden, Finns i lager, 289 kr

LitteraturMagazinet tipsar

Villebråden i Khadaffis harem

av Annick Cojean
Inbunden, Finns i lager, 253 kr

Viskningarnas bok

av Varujan Vosganian
Viskningarnas bok är den kollektiva berättelsen om armeniernas öd...

Barnbruden

av Anna Laestadius Larsson
Barnbruden är en historisk roman om de unga kvinnorna vid Gustav ...
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Lex bok

av Sara Kadefors
Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prest...
Danskt band, Finns i lager, 172 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

KoMo

av Pontus Joakim Olofsson
Häftad, Finns i lager, 251 kr

Bättre snart

av Ida Pyk
Sofia är snart tolv. Hon är längst i klassen, blyg och inte så po...

Den lilla boksnapparen : en godnattsaga

av Helen Docherty
En fin, rimmad, godnattsaga - en hyllning till högläsningen och d...

Godnattsagor för barn som dricker

av Marjaneh Bakhtiari
Marjaneh Bakhtiari är tillbaka med en lysande roman om människorn...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
CD-skiva, Finns i lager, 343 kr
MP3 CD, Finns i lager, 289 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Häftad, Finns i lager, 262 kr

Gone girl

av Gillian Flynn
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är char...
Inbunden, Finns i lager, 260 kr
Storpocket, Finns i lager, 131 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Man

av Kim Thúy
Mãn är en kvinnas kärleksförklaring till de kvinnor som i tur och...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner

Svart humor lyfter manisk skildring av våld

Recension: Vitlöksballaderna av Mo Yan

Ordrik, färgstark och poetisk släktskröna

Recension: Det röda fältet av Mo Yan

Krönika sprängfylld av berättarlust

Recension: Ximen Nao och hans sju liv av Mo Yan

LitteraturMagazinet recenserar

En kärlekshistoria på flykt

Recension: Exit väst av Mohsin Hamid

Litterär vinst på ekonomisk förlust

Recension: Jag har inte råd : Sorrow nr 5 av Marcus Stenberg

Lättläst x 4

Recension: Zenobia av Morten Dürr

Vackert om ett mörkt förflutet

Recension: Vid glömskans rand av Sergej Lebedev

Underbara bilder i mystisk skola

Recension: Mystiska skolan. Spöksången av Katarina Genar
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB